2016 egyik grafikai kérdése, a stílusok legfőbb írányvonalát érinti. De miért jött ez elő ilyen hirtelen? Miért kezd el átállni minden cég és minden ember a minimalista irányvonalra? Csupa olyan kérdés amire valószínűleg csak akkor kapunk választ ha kielemezzük, hogy milyen változásokon megyünk keresztül akár még mi magunk is életünk folyamán, miközben ezt észre sem vesszük.

ÖRÖK DILEMMA LEROMBOLVA: Miért jobb a minimalista, mint az általunk csak “borzalomnak” emlegetett maximalista dizájn.

Elöljáróban: a feszegetett kérdés válasza legalább annyira lesz egyértelmű, mint maga a kérdés fontossága, de a miértek az igazán érdekes szegmensei az egésznek.

 

Vizsgálódjunk nagyban – a Google mindig jó kiindulási alap

googleképek

Ahogy haladunk előre az időben, úgy egyszerűsödik az egész világ, beleértve az összes dizájn stílust is. Ezt a Google emblémája / logója szemlélteti a legjobban.
  • Ha még mindig le vagy ragadva a “jól megszokott” domborított, színátmenetes és fakó dizájn elemelnél, akkor rossz hírünk van. Már 2016-t írunk és te még mindig 2010-ben vagy leragadva.
  • Viszont ha már nem alkalmazol különböző “csicsás” effekteket, csak egyszínű elemekkel és nagyon egyszerűen dolgozol, akkor jó hírünk van, hiszen nem állnak távol az elképzeléseid a jelen kor elvárásaitól.

Ha betartod a szabályt, miszerint örökre búcsút mondasz a “borzalmas” és sokak által tévesen “maximalistának” vélt effekteknek. Akkor téged is üdvözölhetünk a dizájn forradalom egy új világában.

flat-v-minimal_02

A kevesebb néha több. Ugye hallottad már te is?

Ez természetesen nem csak a dizájn világban van így. Mondhatni az élet minden területére kihat. Ugye érted? -Néha nem is kell annyi időt eltölteni valamivel mint amennyivel előzetesen számoltál. Ha adott minden feltétel, nagyon kevés munkával is simán érvényesülhetsz.

Ugyanakkor egy minimalista dolgot nem olyan egyszerű létrehoznod, hogy kigondolod és már ott is van. Néha sok idődbe és pénzbe kerül ez.
Lássunk egy újabb példát egy másik világhírű cég munkájáról:

Screenshot_5Csak tedd fel a kérdést a jelenlegi, és a 10 évvel ezelőtti önmagadnak: Melyiket választanám most és melyiket választottam volna 10 évvel ezelőtt.

Hát persze, legyen minél részletesebb, ezt mondja a 10 évvel ezelőtti éned. Teljesen természetesen választotta a bal oldali képet a régi önmagad. Hiszen akkor még ez volt a divat. Legyen kidolgozva a legutolsó milliméterig a termék.
És igen szerencsére itt van az “új” éned aki a “minél egyszerűbb, annál jobb” érvrendszerben gondolkodik és természetes, hogy a jobb oldalit tartja kívánatosabbnak.
És persze ott van a szomjas éned, akinek teljesen mindegy, csak ihassa már meg azt a kólát!!! 🙂

 

Lássunk néhány gyakorlati példát arra, hogy hogyan alkossunk minimalista dolgokat anélkül, hogy túlzásokba esve átesnénk a képzeletbeli lovunk, képzeletbeli túloldalára:

  1. A színek variálása
    lépéses
    Ugye látod te is? Egyetlen egy lépésből mennyivel szebb végeredményt kaptam mint ha több különböző effektet rápakoltam volna. A jobb oldalit már a 4. effektnél “elrontottam”, hiszem a színátmenet, belső ragyogás és domborítás triójával is bőven sok volt, de mire már a 4. szatén nevezetű effektet is rápakoltam, ott vége volt és össze dőlt az a képzeletbeli kártyaváram.

     

    Ezek után már hiába próbálod még telepakolni 20 másik effekttel, javítani biztosan nem, sőt inkább csak rontani fogsz az összképen, mégpedig hihetetlenül nagy mértékben. Ugye ezt te sem szeretnéd?

     

  2. A formák kombinációja:
    lépéses2
    Csak képzeld el, hogy ez itt 2 hirdetés képe. Te melyikre kattintanál szívesebben? Az 5 lépésből készültre, vagy a 3x annyi FÖLÖSLEGESEN eltöltött lépésből készült társára? -Na ugye, hogy mennyivel barátságosabb az egy kezünkön is simán megszámolható lépésszámú grafika.

     

    Lehet pár éve még ellenkeztél volna a fent leírtak ellen, de valljuk be, közel sem néz már olyan jól ki az a jobb oldali mint akkor. Hogy miért? Túl sok, fakó, fölösleges. Ha valamit ellehet mondani 5 teljesen egyszerű lépésben ami ráadásul sokkal célravezetőbb és ízlésesebb is mint a 3x olyan sok ideig tartó társa. akkor miért is töltenénk azzal az időt, hogy túlgondoljuk a dolgokat. Oldjuk meg egyszerűen!

     

  3. Beszéljen helyettük a matematika
    lépéses3Szóval akkor, adjunk ennek egy kis magyarázatot: ha két minimalista dolgot kötünk egybe az attól még mindig jól fog kinézni, hiszen a stílus ugyanaz, mondhatni “közös nevezővel rendelkeznek”.

    Ellenben ha két különböző alstílusú ámbár még mindig maximalista stílusú dolgokat ötvözünk, annak se füle se farka sem lesz. Egyszerűen nem fogsz egyezést látni és nem fognak SEHOGY SEM összeilleni. Ilyen egyszerű.

 

 

 

Szóval 3 egyszerű dolgot kell megtanulnod, és mostantól kezdve soha semmi bajod sem lehet abból, hogy pontosan tudj minden helyzetben minimalista alkotásokat kivitelezni. Ugye nem is volt nehéz? 🙂

 

Mi maradt hátra?

Majdnem mindent tudsz a minimalista és maximalista stílusokról. Legalábbis annyit, amennyivel már magad is boldogulni fogsz egy darabig.

De nyilvánvalóan a dizájnolás és a grafikák készítése ennél sokkal összetettebb.

Igyekszünk egy legközelebbi cikkben még mélyebbre ásni az egyes részterületeken. Addig is sok sikert a saját grafikáid lényegkiemelésében.

(MEGJEGYZÉS: Szeretnél egy még komplettebb, másolható és köznyelven készült Photoshop Tananyag csomagot kapni tőlünk? Akkor kattints ide és kérd a bevezető csomagunkat, most akciós áron!

A szerzőről: Varga Bertold

Szia, én Varga Bertold vagyok, a Photoshop Felhő társalapítója. Köszi, hogy éppen olvasod a cikkem. Ha kérdésed merült fel, nyugodtan tedd fel a komment szekcióban! 🙂

Szólj hozzá a témához!